Waarom adverteren op Amazon? 

Waarom adverteren op Amazon?
Wil je je zichtbaarheid op Amazon vergroten dan is Amazon Advertising een goede oplossing. In dit artikel leggen we uit waarom adverteren op Amazon zo belangrijk is.

Amazon Advertising is voor veel verkopers een ingewikkeld onderwerp en een grijs gebied. In deze post behandelen we:

  1. Waarom je moet adverteren op Amazon?
  2. Wat belangrijk is bij het adverteren op Amazon?
  3. Hoe adverteren op Amazon?

Amazon advertising is een advertentieoplossing waarmee verkopers 1) zich kunnen onderscheiden van de concurrentie, 2) de vraag naar hun producten op Amazon kunnen stimuleren. Momenteel is er een enorm hoog aantal advertentie plaatsingen mogelijk op Amazon:

  • Bovenaan de pagina (genaamd sponsored brand campagnes)
  • Vóór de organische producten (sponsored products)
  • Tussen de organische producten (sponsored products)
  • Onderaan de pagina (sponsored products & Sponsored brands)
  • En dan zijn er nog verschillende mogelijkheden op de product detail pagina (sponsored products, sponsored brands & product display).

Hierdoor is het voor verkopers op Amazon bijna onmogelijk geworden om op Amazon te verkopen zonder te investeren in Amazon advertising.

De eerste plaatsingen (ongeacht of ze organisch of betaald zijn), zijn de belangrijkste voor de gebruikers. Deze plaatsingen wekken vertrouwen en vertellen Amazon bezoekers dat ze het meest relevant zijn voor hun zoekopdracht.

Daarom gaan de meeste bezoekers niet eens naar de tweede pagina. Volgens Amazon klikt ongeveer 70% van hun bezoekers nooit voorbij de eerste pagina met zoekresultaten. Dit betekent, dat als je wilt verkopen op Amazon, je aanwezig moet zijn op de eerste pagina en met name in de topresultaten. Aangezien de topresultaten vaak uit advertenties bestaan, is het verstandig te investeren in adverteren op Amazon om meer te verkopen.
 
Amazon ’s algoritme
De voornaamste reden waarom verkopers gebruik dienen te maken van adverteren op Amazon is vanwege het indirect stimuleren van organische verkopen. Ik hoor je denken, hoe zit dat dan? Dat ga ik je nu uitleggen.

A9 (Algorithm 9, inmiddels A10) is het algoritme dat Amazon gebruikt om te bepalen hoe producten in de zoekresultaten op Amazon worden gerangschikt.
het A9-algoritme legt sterk de nadruk op verkoopconversies als belangrijkste ranking factor. Dit komt omdat Amazon een bedrijf is, en een groot belang heeft bij het promoten van producten die meer kans hebben om in een verkoop te resulteren. Daarom zal Amazon producten met een sterke verkoophistorie en een hoge conversie hoger rangschikken.

Maar hoe kan adverteren er dan voor zorgen dat je organisch beter rankt? Doordat je met adverteren zichtbaar kunt zijn op pagina 1 zorgt dit ervoor dat je producten beter zichtbaar worden. Meer zichtbaarheid vergroot de kans op meer verkopen en meer verkopen zorgen voor een betere ranking, wat er weer voor zorgt dat je producten beter verkopen and so on.
Adverteren op Amazon kan er dus voor zorgen dat je producten die je net op Amazon hebt gelanceerd, kunt laten accelereren en dus sneller beter kunt laten ranken.

Hoe bepaal je of je succesvol bent met adverteren op Amazon?
Nu je begrijpt waarom adverteren op Amazon zo belangrijk is, dien je ook te weten hoe je je succes bepaald. Dit doe je o.a. door naar de Acos te kijken. De Advertising Cost of Sales (ACoS) is uiterst belangrijk in Amazon Advertsing. Het ACoS percentage laat de kosten/omzet verhouding zien die je via advertising behaalt. De ACoS vertelt dus in principe hoe winstgevend je advertising campagnes zijn op Amazon.

Image

Voorbeeld: Als de ACoS 25% is, betaalde je €0,25 voor elke verdiende euro. Of €25 voor elke verdiende €100. We overwegen hier alleen Ad Spend, niet de productiekosten, Amazon kosten, etc.

Maar hoe weet je of je een goede of slechte ACoS hebt? Nou, dat is waar break-even en Target ACoS in het spel komen.

Hoe bereken je break-even ACoS?
Break-even ACoS is het punt waar je reclamekosten gelijk zijn aan de winstmarge (je hebt een netto verlies / netto winst van € 0). Het beantwoordt de vraag van "Op welke ACoS maak je nul winst en nul verlies?" Laten we zeggen dat we een speelgoedauto aanbieden tegen een prijs van €20,00 en de Amazon fees op dat product zijn €3. De kosten om dat product te laten maken, zijn €6. Wat hebben we nog over als we 20 min 3 min 6 hebben? Dat is €11 euro als onze Pre-Advertising Winst per Verkoop. Als we nu al die €11 zouden spenderen aan advertising om verkoop te genereren, dan zouden we op basis van onze ACoS-formule €11/€20 doen, wat neerkomt op 55%.

Dus onze break-even ACoS is 55%. Als we minder dan 55% van de totale omzet uitgeven, zijn we winstgevend. Als we meer dan 55% uitgeven, zijn we niet winstgevend.

Niemand wil nul winst maken, dus hebben we een andere maatregel nodig die Target ACoS heet. Als je winst wilt maken, dien je niet alle Pre-Ad winst uit te geven om omzet te genereren. Wat je uitgeeft is je Target ACoS en wat je niet uitgeeft is je winstmarge, zie onderstaande grafiek:

Image

Idealiter zou je een Target ACoS moeten hebben voor elke Amazon PPC-campagne die je uitvoert, evenals een algemene Target ACoS om binnen het advertentiebudget te blijven.

Hoe adverteren op Amazon?
Amazon biedt verschillende advertentie mogelijkheden zodat je de juiste doelgroep kunt bereiken.

Sponsored products: Deze verschijnen op de zoekresultaten- en productdetailpagina.
Dit type advertentie is veruit het meest populair op Amazon en verschijnt in elke stap van de customer journey. Voor meer informatie over sponsored products zie ons blog: Amazon sponsored products

Image

Sponsored Brands - zijn het eerste wat een potentiële klant ziet op de zoekresultatenpagina. Ze staan bovenaan de pagina en zijn gericht op zoekwoorden. Tevens bevatten ze een geschreven kop en drie klikbare producten (of ASIN's). Hier is een voorbeeld van hoe een Sponsored brand advertentie er uitziet.

Image

Sponsord Display Ads - Verschijnen op product detailpagina's.
Deze advertenties worden gebruikt om klanten weg te leiden van een pagina van een concurrent of verschijnen op gerelateerde product pagina's.

Image

Het zelf beheren van al deze advertentie campagnes kan tijdrovend zijn als je het voor elk product moet doen. Dit kunnen vaak wel duizenden SKU's zijn, afhankelijk van hoe groot je als verkoper bent.

Wij zetten de perfecte Amazon advertising strategie voor je in, zodat jouw bedrijf meer zichtbaarheid en verkopen op Amazon realiseert.

Neem direct contact met ons op